March 6, 2015

De ce scad vânzările de publicitate pe radio şi cine le „fură” reclamele

radioRadioul a fost timp de zeci de ani principalul mijloc de comunicare în masă. Importanţa sa a scăzut odată cu apariţia televiziunii, apoi a internetului, dar nu a dispărut şi nici nu e probabil să dispară prea curând. Totuşi, o problemă afectează funcţionarea posturilor de radio, şi anume scăderea vânzărilor de publicitate, din cauza extinderii reclamelor pe mediul online.

Tot mai multe companii aleg să se promoveze în mediul online şi este de înţeles de ce o fac: acolo se pot posta imagini, filmuleţe, sunet, text. Publicitatea online este la îndemână şi este mai ieftină; publicitatea pe radio costă mai mult, pentru că trebuie investit în realizarea spoturilor, în programare etc.

Totuşi, reclamele online pot fi ocolite mai uşor de utilizatorii care nu doresc să le vadă şi sunt iritaţi de apariţia lor. În acelaşi timp, radioul este ascultat peste tot, în maşină, la birou, acasă, dimineaţa, în timp ce te pregăteşti de o nouă zi. E puţin probabil ca cineva să îl închidă în timpul difuzării reclamelor, aşa cum facem cu acele imagini care ne irită în timpul navigării pe internet.

De asemenea, o reclamă audio, cu un jingle bine făcut, va rămâne în memoria ascultătorilor. Şi iată primele argumente care arată că publicitatea online poate că e la modă, dar nu este neapărat şi mai eficientă.

Nu în ultimul rând, producătorii locali, firmele locale, vor prefera întotdeauna promovarea pe radio, şi anume pe staţiile locale, pentru că mesajul lor va ajunge, cu siguranţă, direct unde trebuie, la potenţialii clienţi, la cei care ar putea fi interesaţi de produsele şi serviciile lor. Staţiile locale de radio rămân, chiar şi în epoca internetului, o parte importantă a comunităţii locale şi vor putea trimite mesaje acolo unde mediul online nu reuşeşte întotdeauna – către toate categoriile de ascultători, unii dintre ei neavând acces la internet.